בס"ד ד׳ באב תשע״ח , יום שני , יולי 16 2018זמן האתר- עירה"ק ירושלים

שער הביטקוין שעון ניו יורק ארה״ב
Home / משפחה / אוכל / משמינים בלי סיבה? הורמון ההשמנה נמצא באריזות ובאבק הבית
מוצרי מזון -חדשות טודיי

משמינים בלי סיבה? הורמון ההשמנה נמצא באריזות ובאבק הבית

המזון נמצא בשפע ב"ה, אך כדאי להתרכז במזון שאינו מעובד, וכמה שפחות ארוז בשקיות פלסטיק (קרדיט תמונה: חדשות טודיי)

השמנת יתר כבר הפכה מזמן למשבר בריאותי ברחבי העולם – אבל גם בטן עגלגלה, כך ללא סיבה, מטרידה רבים.

עתה טוענים החוקרים כי כימיקלים והאבק בבתינו הם הגורם הנסתר לכך, ואת זה לא ידענו.

מחקרים שנעשו לאחרונה מלמדים כי חומר המכונה "obesogens" (אובסוגנים) המצוי באבק בית, באריזות, בפלסטיק ואף מצטבר על גבי הרהיטים – יכול לשנות את ההורמונים שלנו ולגרום לשומן להיבנות בגוף.

הדו"ח האחרון מעלה טענה כי "הסרת נעליים כאשר נכנסים למתחם הבית ימנע את הכנסת המזהמים." כגון אותו אבק בעל השפעה הורמונלית.

עוד ממליץ הדוח, לוותר או לכל הפחות לצמצם את כמות השטיחים בבית. עצות אלו בלבד, אומרים החוקרים, יכולים להיות לאנשים לעזר להישאר רזים.

שקית ניילון פלסטיק מרחפת - ANDREW

פתאלאטים בהם משמשים לייצור מוצרי פלסטיק, משתחררים די בנקל לסביבה (קרדיט תמונה: ANDREW)

הליך ייצור מוצרי הפלסטיק- סיבה טובה בפני עצמה להימנע מהם

המחקר הפורטוגלי, מציע בנוסף לאמור לעיל, לצמצם את כמות הפלסטיק בבית, ולהימנע ממוצרי ניקוי ככל שניתן.

ודאי כי יש לנקות את הבית היטב, מדגישים, אך לצמצם את חומרי הניקוי שבשימוש השוטף.

כמו כן, שאיבת אבק לעתים תכופות יותר עומדת אף היא בראש ההמלצות.

עוד מעיקר הממצאים- החוקרים אומרים כי רכישה לעתים קרובות של מזון טרי לעומת קנייה ואכילת מוצרים מעובדים, יעזור מאוד 'לגרש' את החומר המשמין obesogens משטח הבית.

CC-Flickr-Jessica C-סטודיו טודיי

ללכת עם שואב האבק לכל מקום אולי קצת מוגזם, אך מתי בפעם האחרונה שאבתם כמו שצריך את האבק בבית? (קרדיט תמונה: CC-Flickr-Jessica C-סטודיו טודיי)

החומר נמצא בכל מקום- המטרה, הפחתה משמעותית של צריכתו

מחברת המחקר הראשית, אנה קאתרינה סאוסה, מאוניברסיטאות Aveiro ו- Beira, אמרה: "obesogens ניתן למצוא כמעט בכל מקום, אך צריכת המזון שלנו מהווה את המקור העיקרי לחשיפה לחומר, חומרי הדברה וניקוי מחד וממתיקים מלאכותיים שבמזון מאידך, הם מקור משמעותי לצריכת ה-obesogens."

עוד אמרה סאוסה, כי "באותה מידה, נמצא החומר גם בפלסטיק ומוצרים ביתיים, כך שהימנעות לחלוטין מהחשיפה לחומר היא קשה מאוד – אבל הפחתה משמעותית של החשיפה והצריכה של החומר, לא רק שזה מציאותי אלא גם מאוד פשוט."

חומרי ניקוי - Meganbeckett27 - ויקי

איזון- מצד אחד טוב שהבית יבריק, אך גם בחומרי הניקוי ישנם חומרים אובסוגנים (קרדיט תמונה: Meganbeckett27\CC)

אז, מה זה בדיוק obesogens, וזה מה שגורם להשמנה?

כהגדרה, כימיקלים הנכנסים לגוף שלנו ומשנים את הדרך שבה הגוף מאחסן שומן נקראים obesogens, או כפי שמחקרים ישנים יותר מכנים זאת כהשפעת הסביבה האובסוגנית.

משנכנסו המשפיעים לגוף, הם מתכנתים את התאים בשתי דרכים; ראשית, הם מקדמים הצטברות שומן באמצעות הגדלת מספר תאי השומן, וגרוע מכך הם מקשים על הירידה במשקל על ידי שינוי היכולת של הגוף לשרוף קלוריות.

עם זאת, ישנם מומחים המביעים ספקנות לגבי כל אותן המלצות שקבע המחקר לעיל כסיבה עיקרית להשמנה, וטוענים כי אין להם תפקיד ראשי, לפחות לא בפתרון הבעיה של השמנת יתר.

ראסל וינר, נשיא המכללה המלכותית לרפואת ילדים ולבריאות לילדים בבריטניה, אמר ל- "Guardian": "מסיבות רפואיות מסוימות, כגון הגנה מפני אלרגיות, כן, מומלץ לשמור על בית נטול אבק וכך גם הסרת נעליים יכולה למנוע את הבאת האבק מבחוץ, אבל הדברים האלה אינם גורמים ישירות למשקל בריא. אלא רק תזונה מאוזנת ופעילות גופנית סדירה יעשו זאת."

ריצ'רד שארפ, מדען בכיר במרכז הביולוגי לרבייה שבמכון המחקר הרפואי המלכותי באדינבורו שבסקוטלנד, הוסיף: "למרות שאי אפשר לבטל את ההשערה כי כימיקלים סביבתיים מסוימים שאליהם אנו נחשפים עלולים להפריע ואף לאפס את מערכות הגוף כדי להטות את גורמי השמנת היתר, אני לא משוכנע כי obesogens הוא השחקן הראשי למניעת מגיפת ההשמנה."

הרחקת חומרים מסוכנים (FEMA Win Henderson)

ודאי כי לא כך ייראו חיינו, ואין צורך להגזים, אך כדאי לקחת את כל העצות ולהימנע מחשיפה לכימיקלים לא רצויים (קרדיט תמונה: FEMA\Win Henderson)

מחקרים קודמים קשרו אבק להשמנה

מחקר מאוניברסיטת דיוק שנערך בשנת 2017, מצא כי אבק שנוצר מחומרים מעכבי בעירה המצוי בספות ובשטיחים, כמו גם חומרים ידועים אותם מוסיפים לחומרי פלסטיק ומוצרים רבים הנמצאים בבית, ובמקומות אחרים, כדי להגביר את הגמישות שלהם, והמוכרים בשם פתאלאטים, הם נשאים של כימיקלים משבשי-הורמונים שיכולים כפי שהוסבר לעיל לגרום לגוף לאחסן שומן.

כריסטופר קאסוטיס, שהוביל את המחקר שפורסם בכתב העת המדעי "Environmental Science and Technology", אמר: "הופתענו ביותר מכך שריכוז נמוך של החומר שמצאנו כבר היה בעל השפעה ניכרת."

בחודש פברואר מחקר של אוניברסיטת הרווארד מצא כי חומרים וכימיקלים (פי.אף.איי.אס) המשמשים לייצור סירים ומחבתות עם ציפוי למניעת הידבקות האוכל לכלי, וכן לייצור מזרנים, שטיחים ואפילו בבגדים, גרם לעלייה במשקל.

רץ מרתון - Digital Photos - Sura Nualpradid

טוב לשפר את הכושר, אך להרזיה ישנם גורמים נוספים וכדאי לשים לב אליהם (קרדיט תמונה: Sura Nualpradid)

שריפת השומן, מטבוליזם

המחקר, שפורסם בכתב העת "PLOS Medicine", מצא כי נחקרים שנמצאו עם רמות גבוהות יותר של הכימיקל החשוד כגורם להשמנה בדם, נטו להיות בעלי מטבוליזם איטי יותר.

אנשים עם מטבוליזם איטי שורפים פחות קלוריות במהלך הפעילות היומית הרגילה, וייתכן שכאן נכונה התאוריה הנוספת והקלאסית, כי הפתרון מצוי באכילה פחותה יותר, כדי להימנע מעודף משקל.

ילדים אוכלים פיצה - Digital Photos - Stockimages

לעצור את הרגלי האכילה הגרועים עוד מגיל צעיר (קרדיט תמונה: Digital Photos\Stockimages)

השילוב בין המחקרים מספק את התשובה

Qi Sun, אמר: "עכשיו, לראשונה, הממצאים שלנו גילו מסלול חדש, שדרכו ה- PFAS (פי.אף.איי.אס, שהוזכר קודם) עלול להפריע לוויסות משקל הגוף האנושי ובכך לתרום למגיפת ההשמנה."

מחקרים קודמים הראו כי PFAS זיהם את מי השתייה סמוך לאתרים תעשייתיים המשתמשים בחומר, כגון בסיסים צבאיים ואף מפעלי טיהור שפכים.

מרגע שהכימיקלים הללו הצטברו בגוף דרך מי שתייה ושרשרת המזון הם יכולים להישאר בגוף ולהשפיע כפי דעת החוקרים כאמור, למשך זמן רב.

הבשורה הטובה יותר מלמדת כי דבר אחד ברור ומוסכם על כל החוקרים גם יחד, זאת, כי נדרשת רמה גבוהה מאוד של הכימיקלים הללו בגוף כדי לגרום לאדם להשמין.

לכן טוב להישמע לעצות חדשניות, ודאי כי יש בהן כדי לנתב את אורח החיים שלנו למקום טוב יותר, אך סביר יותר להניח, כי תזונה לקויה וחוסר פעילות גופנית, הם היו ונשארו הגורמים והשחקנים הראשיים להצטברות קילוגרמים רבים על המותניים.

אודות דנה ג'ייקובסון

דנה, רכזת חדשות וראש צוות תחקירנים בארה"ב, עובדת מול נציגי חברות לקבלת הודעות לתקשורת, סיקור בינלאומי וישראל. ניתן לשלוח למערכת ולכתבים תגובות וידיעות במייל: contact@twoday.co.il. טלפון ראשי וה"קו החם" להודעות בזמן אמת ולכתבים: 02-374-1100 (עברית ואנגלית). ניתן גם ליצור קשר עם המערכת והכתבים באמצעות הטופס בדף צור קשר.

כדאי גם לבדוק