מדענים חושפים את הקשר החסר בין תזונה לקויה לסרטן

חוקרים מהאוניברסיטה הלאומית של סינגפור מצאו שמתילגליוקסל, הקשור לתזונה לקויה ולסוכרת, יכול להסלים את הסיכון לסרטן על ידי פגיעה ב-DNA והשפעה על גנים המונעים סרטן, ומציע תובנות חדשות לאסטרטגיות למניעת סרטן.

מחקר חדש גילה שחומר כימי הקשור לתזונה לא בריאה או סוכרת בלתי מבוקרת עלול להעלות את הסיכון לסרטן לאורך זמן; עדויות מתעוררות חושפות דרך חדשה שבה גידולים יכולים להתפתח.

חוקרים מהאוניברסיטה הלאומית של סינגפור (NUS) גילו תובנות חדשות שיכולות להבהיר את הקשר בין הסיכון לסרטן ותזונה לא בריאה, ומחלות נפוצות אחרות כמו סוכרת הקשורות לתזונה לקויה. הממצאים מבטיחים גם לפיתוח אסטרטגיות למניעת סרטן המקדמות הזדקנות בריאה.

בראשותו של פרופסור אשוק ונקיטארמן, מחקר פורץ דרך זה נערך על ידי מדענים מהמכון למדעי הסרטן של סינגפור (CSI Singapore) ב-NUS ובמרכז NUS לחקר הסרטן (N2CR) תחת בית הספר לרפואה של יונג לו לין, עם עמיתים מה- הסוכנות למדע, טכנולוגיה ומחקר (A*STAR).

פרופ' Venkitaraman, מנהל CSI Singapore, הסביר, "סרטן נגרם על ידי האינטראקציה בין הגנים שלנו וגורמים בסביבה שלנו, כגון תזונה, פעילות גופנית וזיהום. איך גורמים סביבתיים כאלה מגבירים את הסיכון לסרטן עדיין לא ברור מאוד, אבל זה חיוני להבין את הקשר אם אנחנו רוצים לנקוט באמצעי מניעה שעוזרים לנו להישאר בריאים יותר".

כימיקל המקושר לסוכרת, השמנת יתר ותזונה לקויה יכול להגביר את הסיכון לסרטן

צוות המחקר חקר לראשונה מטופלות שנמצאות בסיכון גבוה לפתח סרטן שד או שחלות מכיוון שהן יורשות עותק פגום של הגן הסרטני – BRCA2 – מהוריהם. הם הוכיחו שתאים מחולים כאלה היו רגישים במיוחד להשפעות של מתילגליוקסל, שהוא חומר כימי המיוצר כאשר התאים שלנו מפרקים גלוקוז ליצירת אנרגיה. המחקר הראה שהכימיקל הזה יכול לגרום לתקלות אצלנו DNA שהם סימני אזהרה מוקדמים להתפתחות סרטן.

המחקר של הצוות גם הציע שאנשים שאינם יורשים עותק פגום של BRCA2 אך עלולים לחוות רמות גבוהות מהרגיל של מתילגליוקסל – כגון חולים עם סוכרת או טרום סוכרת, הקשורים להשמנה או לתזונה לקויה – יכולים לצבור דומה סימני אזהרה המצביעים על סיכון גבוה יותר לפתח סרטן.

פרופ' Venkitaraman הרחיב, "המחקר שלנו מצביע על כך שלמטופלים עם רמות מתילגליוקסל גבוהות יש סיכון גבוה יותר לסרטן. ניתן לזהות מתילגליוקסל בקלות על ידי בדיקת דם ל-HbA1C, אשר עשויה לשמש כסמן. יתר על כן, ניתן לשלוט ברמות גבוהות של מתילגליוקסל בדרך כלל באמצעות תרופות ותזונה טובה, מה שיוצר דרכים לאמצעים יזומים נגד התחלת סרטן."

המחבר הראשון של המחקר, ד"ר לי רן קונג, עמית לי קואן יו מ-N2CR, הוסיף, "התחלנו את המחקר במטרה להבין אילו גורמים מעלים את הסיכון במשפחות הרגישות לסרטן, אך בסופו של דבר גילינו מנגנון עמוק יותר המקשר בין מסלול חיוני לצריכת אנרגיה. להתפתחות סרטן. ממצאים אלו מעלים את המודעות להשפעה של תזונה ובקרת משקל בניהול סיכונים לסרטן".

מנגנון חדשני להיווצרות גידול

מעניין לציין שעבודת צוות המחקר תיקנה גם תיאוריה ארוכת שנים לגבי גנים מסוימים המונעים סרטן. תיאוריה זו – המכונה פרדיגמת 'שתי המכות' של קנודסון – נוסחה לראשונה בשנת 1971, והוצע כי יש להשבית את הגנים הללו לצמיתות בתאים שלנו לפני שסרטן יכול להופיע. צוות NUS מצא כעת שמתילגליוקסל יכול להשבית באופן זמני גנים מונעי סרטן כאלה, מה שמצביע על כך שאירועים חוזרים ונשנים של תזונה לקויה או סוכרת לא מבוקרת יכולים "להצטבר" לאורך זמן כדי להגביר את הסיכון לסרטן. ידע חדש זה עשוי להיות בעל השפעה בשינוי כיוון המחקר העתידי בתחום זה.

הממצאים המשמעותיים של הצוות פורסמו ב תָאשהוא אחד מכתבי העת המדעיים המשפיעים ביותר במחקר ביו-רפואי, ב-11 באפריל 2024.

השלב הבא של המחקר

בהתבסס על התגליות החדשות שלהם, החוקרים שואפים לבצע מחקרים נוספים כדי להבין אם הפרעות מטבוליות, כגון סוכרת או תזונה לקויה, משפיעות על הסיכון לסרטן בסינגפור ובמדינות אחרות באסיה.

צוות המחקר מקווה גם לזהות מנגנונים חדשים העומדים בבסיס הקשר בין חילוף חומרים, תזונה וסרטן שהם גילו, כדי לפתח גישות יעילות יותר למנוע או לעכב את הופעת הסרטן.