מדענים גילו את היתרונות הקוגניטיביים של קריאטין

חוקרים ב-Forschungszentrum Jülich מצאו כי מינון בודד גבוה של קריאטין יכול לשפר באופן זמני תפקודים קוגניטיביים שנפגעו כתוצאה מחוסר שינה, ובמיוחד לשפר את יכולת העיבוד ואת הזיכרון לטווח קצר. המחקר מזהיר מפני צריכת קריאטין מופרזת עקב סיכונים בריאותיים פוטנציאליים, אם כי הוא מצביע על פוטנציאל עתידי לשיפור קוגניטיבי עם מינונים נמוכים יותר.

קריאטין, תוסף בשימוש נרחב בקרב ספורטאים לשיפור הביצועים הגופניים, נמצא כמגביר זמנית גם את היכולות הקוגניטיביות המושפעות מחוסר שינה. תגלית זו התגלתה במחקר מדעי שנערך על ידי חוקרים ב-Forschungszentrum Jülich, עם התוצאות שפורסמו בכתב העת דוחות מדעיים.

יכולת העיבוד והזיכרון לטווח קצר השתפרו משמעותית

כחלק מהמחקר, 15 נבדקים נשמרו ערים בן לילה ונאלצו לפתור משימות קוגניטיביות במהלך תקופה זו. חוסר שינה מוביל לשינויים בחילוף החומרים במוח המקדמים את הספיגה התאית של קריאטין. לפני כן, הנבדקים קיבלו מנה בודדת גבוהה של קריאטין, מוצר מטבולי חשוב שנמצא במזון וניתן לייצר אותו גם על ידי הגוף עצמו.

שלוש שעות לאחר נטילת הקריאטין כבר ניתן היה להבחין בהשפעה חיובית על חילוף החומרים במוח והביצועים הקוגניטיביים של הנבדקים. האפקט הגיע לשיא לאחר ארבע שעות ונמשך עד תשע שעות. במיוחד נראו שיפורים ביכולת העיבוד ובזיכרון לטווח קצר.

"התוצאות מצביעות על כך שמינון בודד אך גבוה של קריאטין משפר את יכולת החשיבה וגורם לשינויים במאגרי האנרגיה של המוח במהלך חוסר שינה", אומר ד"ר עלי גורדג'ינג'אד, מתאם המחקר מהמכון למדעי המוח והרפואה (INM-2). ב-Forschungszentrum Jülich.

צריכה מוגזמת של קריאטין לא מומלצת

מחקרים שונים כבר דיווחו על שיפורים בביצועים קוגניטיביים לאחר דיאטת קריאטין ארוכה. החומר גם נוגד את השינויים המטבוליים הנגרמים מחוסר שינה. זו הסיבה שהחוקרים של Jülich ראו קריאטין מועמד פוטנציאלי למחקר זה.

בעבר לא ניתן היה להוכיח את ההשפעה לטווח הקצר שנצפתה כעת, שכן התאים הנוירונים של מערכת העצבים המרכזית (CNS) יכולים לספוג קריאטין רק במידה מועטה. בדרך כלל הם מכסים את הצרכים שלהם בעיקר באמצעות סינתזה משלהם. רק על ידי הכנסת המוח למצב "לחוץ" דרך תנאי הניסוי במחקר Jülich, טיפחה הספיגה המוגברת של קריאטין בתאים.

"עם זאת, לעת עתה, לא מומלץ לאנשים לקחת מינון כה גבוה של קריאטין בבית, שכן מינונים גבוהים של החומר מעמיסים כבדים על הכליות ועלולים לגרום לסיכונים בריאותיים", אומר ד"ר גורדג'ינג'אד. "עם זאת, אם מחקרים עתידיים יראו עלייה בביצועים קוגניטיביים במינונים נמוכים יותר, קריאטין עשוי להפוך למתחרה רציני לקפה במהלך לילות עבודה ארוכים."