תקווה חדשה במאבק באלצהיימר: חוקרים מזהים סמן ביולוגי מוקדם ייחודי

חוקרים זיהו את miR-519a-3p כסמן ביולוגי מוקדם פוטנציאלי לאלצהיימר, המקושר לביטוי חלבון פריון, ומבטיח שיפורים באבחון ובטיפול עבור מיליונים ברחבי העולם.

מולקולה זו קשורה ישירות לביטוי של חלבון הפריון הסלולרי הממוקם על פני תאי העצב. המחקר, שנערך על ידי המכון לביו-הנדסה של קטלוניה, סולל את הדרך לגילוי מוקדם של אלצהיימר מַחֲלָה.

מחקר חדש שנערך על ידי קבוצת נוירוביוטכנולוגיה מולקולרית ותאית במכון לביו-הנדסה של קטלוניה (IBEC) ואוניברסיטת ברצלונה גילה סמן ביולוגי חדש למחלת אלצהיימר בשלביה האסימפטומטיים. הסמן הביולוגי, miR-519a-3p, הוא מיקרו-RNA שקשור קשר הדוק לוויסות של חלבון הפריון הסלולרי (PrPC). ידוע כי חלבון זה מבוטל אצל אנשים הסובלים ממצבים נוירודגנרטיביים כולל מחלת אלצהיימר.

החיפוש אחר סמנים ביולוגיים יציבים וניתנים לזיהוי בקלות בנוזלים ביולוגיים, כמו מיקרו-RNA, מציע תקווה לגילוי מחלת אלצהיימר בשלביה המוקדמים, הא-סימפטומטיים. גילוי מוקדם עשוי לשפר משמעותית את האבחון והטיפול במחלה זו, המשפיעה על יותר מ-35 מיליון אנשים ברחבי העולם.

קליפת המוח הקדמית של חולה עם מחלת אלצהיימר

תמונת מיקרוסקופ אור של קטע של קליפת המוח הקדמית של האדם לאחר המוות ממטופל עם מחלת אלצהיימר בדרגה VI (המתקדמת ביותר). ניתן לראות נוירונים עם רמות גבוהות של חלבון טאו. קרדיט: המכון לביו-הנדסה של קטלוניה (IBEC)

קישור ראשון בין miR-519a-3p ו-PrPC במחלת אלצהיימר

ידוע כי הביטוי של חלק מהמיקרו-RNA אינו מוסדר בחולי אלצהיימר. עם זאת, זו הפעם הראשונה שמיקרו-RNA זה נקשר באופן ספציפי לירידה בייצור חלבון הפריון הסלולרי במהלך התקדמות המחלה.

"כיום, בדיקות לאבחון מחלת האלצהיימר מבוצעות בדרך כלל לאחר הופעת התסמינים, כאשר יש כבר ליקוי קוגניטיבי בסיסי. אנו מאמינים שזיהוי המיקרו-RNA הזה עשוי לעזור לקבוע קריטריונים נוספים לאבחון מדויק יותר בשלבים המוקדמים של המחלה", מסביר החוקר הראשי של IBEC, חוסה אנטוניו דל ריו, פרופסור מן המניין בפקולטה לביולוגיה ובמכון למדעי המוח של אוניברסיטת ברצלונה (UB) ומנהיג שותף של המחקר.

רוזלינה גאווין, חוסה אנטוניו דל ריו ודיינת יאקום

משמאל לימין: Rosalina Gavin, José Antonio del Río ודיינת Jácome במעבדות IBEC. קרדיט: המכון לביו-הנדסה של קטלוניה (IBEC)

המחקר גם מנתח באופן השוואתי את נוכחותו של הסמן הביולוגי בדגימות ממחלות ניווניות אחרות: "אם המטרה שלנו היא להשתמש ב-miR-519a-3p כסמן ביולוגי לזיהוי דמנציה של אלצהיימר באנשים בריאים באופן היפותטי, חיוני לוודא שרמותיו הן לא משתנה במחלות ניווניות אחרות. במחקר שלנו, השווינו את הרמות של סמן ביולוגי זה בדגימות מטיאופתיות אחרות ומחלת פרקינסון, ואישרנו שהשינויים ב-miR-519a-3p הם ספציפיים למחלת אלצהיימר", אמרה החוקרת הבכירה של IBEC, Rosalina Gavin, פרופסור חבר ושותף ב-UB. מוביל המחקר.

דייןת Jácome, חוקרת בקבוצתו של דל ריו והמחברת הראשונה של המחקר, אומרת שהצוות מתקדם: השלב הבא הוא לאמת את miR-519a-3p כסמן ביולוגי בדגימות דם מקבוצות שונות של חולים, כדי להתחיל להשתמש בו באבחון קליני של מחלת אלצהיימר בדגימות היקפיות.

החוקרים חברים במרכז למחקר ביו-רפואי ברשת במחלות נוירודגנרטיביות, CIBERNED.

MicroRNA: משתיקי גנים

כמות חלבון הפריון הסלולרי משתנה במהלך מחלת האלצהיימר, עם רמות גבוהות יותר בשלבים המוקדמים של המחלה ורמות נמוכות יותר עם התקדמות המחלה. למרות שהמנגנון האחראי לשינויים אלו אינו ידוע בפירוט, נצפה כי microRNAs מסוימים נקשרים לאזור ספציפי של הגן PRNP השולט בביטוי PrPC, ומפחיתים אותו. מסיבה זו, ובהתבסס על השוואות של מחקרים קודמים וניתוחים חישוביים במאגרי מידע גנומיים שונים, בחרו החוקרים ב-microRNA miR-519a-3p למחקרם.