תעלומה בת 250 שנה נפתרה: מדענים חושפים מקורות מעשה ידי אדם מפתיעים של התיקן הגרמני

חוקרים מטקסס A&M AgriLife עקבו אחר מקורותיו של התיקן הגרמני, Blattella germanica, לאסיה, וחשפו את הסתגלותו האבולוציונית לבתי גידול אנושיים. המחקר, שפורסם ב-Proceedings of the National Academy of Sciences, מדגיש כיצד מזיקים אלה, הנשענים על פעילות אנושית, התפתחו במהלך 2,100 השנים האחרונות והפכו עמידים בפני קוטלי חרקים רבים.

מחקר AgriLife Research מצביע על כך שמזיק זה התפתח הודות לפעילות אנושית.

מחקרים מראים כי התיקן הגרמני, שמקורו מאסיה, הסתגל לחיות בסביבות אנושיות לפני למעלה מ-2,100 שנה וכיום מסתמך במידה רבה על פעילות אנושית להתפשטות ברחבי העולם, מה שמציב אתגרים בהדברת מזיקים בשל עמידותו בפני קוטלי חרקים.

מסתבר שתיקן נפוץ שנמצא ברחבי העולם הוא מזיק מעשה ידינו.

במחקר שפורסם לאחרונה ב הליכים של האקדמיה הלאומית למדעיםחוקרי טקסס A&M AgriLife חשפו תובנות לגבי מקורותיו של התיקן הגרמני המצוי, Blattella germanica.

המחקר כלל את אדוארד וארגו, Ph.D., פרופסור ויו"ר מוסמך לאנטומולוגיה עירונית במחלקה לאנטומולוגיה של טקסס A&M College of Agriculture and Sciences.

חוקרי טקסס A&M AgriLife, כולל אדוארד וארגו, Ph.D., עקבו אחר מקורותיו של התיקן הגרמני באסיה, וחשפו את הסתגלותו האבולוציונית לבתי גידול אנושיים, כפי שפורט במחקר שלהם שפורסם לאחרונה ב- הליכים של האקדמיה הלאומית למדעים.

במשך מאות שנים, התיקן הגרמני שגשג בסמיכות לאוכלוסיות אנושיות, שורצים בתים, בנייני דירות, משרדי עבודה ומבנים אחרים.

"בניגוד למזיקים רבים אחרים מִין, שיש להם אוכלוסיות טבעיות בבתי גידול מגוונים, לתיקן גרמני אין אוכלוסיות טבעיות ידועות", אמר וארגו. "הם מסתמכים אך ורק על פעילות אנושית ומבנים מעשה ידי אדם."

אבולוציה המשתרעת על פני יבשות

במשך שנים, מדענים רבים תהו מהיכן מקורם של מזיקים ביתיים אלה וכיצד הם הגיעו לרוץ על רצפות המטבח שלנו.

מחקר זה התייחס לשאלות המתמשכות הללו על ידי צלילה עמוק לתוך DNA של ג'וקים מכל שש יבשות. הניתוח שלהם חשף את האבולוציה של מין חרקים זה ושפך אור על הקשר ההדוק של התיקן הגרמני עם בתי הגידול האנושיים.

בעוד ששמם עשוי להצביע על מקורות בגרמניה, השם הזה הגיע מטקסונום שהוצג עם דגימה מגרמניה, אבל זה לא נחשב למקור שלהם.

"אנשים רבים שיערו במהלך השנים שמקור המין בא מאפריקה או אסיה", אמר וארגו. "זה היה מסקרן לגלות שאלו שאמרו שאסיה צדקו כל הזמן".

המחקר מספק ניתוח גנטי מפורט שמראה שמקורם של תיקנים גרמנים מהמקק האסייתי לפני כ-2,100 שנה. לצד התפתחות זו, החלו הג'וקים להסתגל לסביבות שנבנו על ידי אדם, מה שהוביל בסופו של דבר לתלות במגורים בתוך מבנים מעשה ידי אדם.

ג'וקים אלו ידועים בגודלם הקטן, בחוסן וביכולתם לשגשג בתוך הבית. בנוסף לתלותם במבנים שנבנו על ידי אדם, הם הסתמכו גם על תחבורה אנושית לצורך פיזור. ככל שהציביליזציות והנסיעות התקדמו, מסתבר שהחצייה שלנו בעולם כללה את התיקן הגרמני כנוסע סודי.

"מה שבאמת מעניין כאן הוא עד כמה האבולוציה התרחשה די לאחרונה וכיצד מקורו של התיקן הגרמני קשור ישירות לקשר שלו עם בני אדם", אמר וארגו.

חי ביניהם

הבנת המקורות והאבולוציה של התפשטות התיקן הגרמני ברחבי העולם היא תגלית חיונית להבנת האתגרים שמזיקים אלה מציבים. נגיעות חדשות עדיין מתרחשות באמצעות הובלה של פריטים נגועים כמו רהיטים, מכשירי חשמל, קופסאות הובלה ותיקי נסיעה.

כושר ההסתגלות והחוסן של מין זה הובילו גם לעמידות בפני קוטלי חרקים רבים ושונים. וארגו אמר שהמציאות הזו משפרת את ההבנה שלנו לגבי מה שאנו עשויים לצפות ממין זה בעתיד ומניעה אותנו לשקול דרכים חדשות וחדשניות להפחית את נוכחותם בחיי היומיום שלנו.

"הבנת ההיסטוריה של התיקן הגרמני וכמה מהר הוא הסתגל למגורים של בני אדם והתפתח חשובה מכיוון שהיא קשורה לעמידות ההדברה של המין כעת", אמר וארגו. "הידיעה כיצד הם התקיימו ושגשגו יכולה לעזור לנו להבין טוב יותר כיצד המין עשוי להסתגל ולגרום לבעיות נוספות ברחבי העולם."