קרינה מכוכבים עצומים – פי 100,000 זוהרת מהשמש – מעצבת מערכות פלנטריות

מחקר באמצעות טלסקופ החלל ג'יימס ווב על הדיסק הפרוטו-פלנטרי d203-506 של ערפילית אוריון מראה את תפקידם הקריטי של כוכבים מסיביים בהיווצרות מערכת פלנטרית, ומשפיע על האפשרות להיווצרות כוכבי לכת דמויי צדק. קרדיט: twoday.co.il.com

צוות בינלאומי השתמש ב- טלסקופ החלל ג'יימס ווב לחקור דיסק פרוטו-פלנטרי בערפילית אוריון, ולגלות כיצד כוכבים מסיביים משפיעים באופן משמעותי על היווצרות מערכות פלנטריות. הם גילו שקרינה אולטרה סגולה עזה מכוכבים אלה יכולה למנוע היווצרות של צדק-כמו כוכבי לכת במערכות כמו d203-506, המספקים תובנות חדשות לגבי המורכבות של אופן ההתפתחות של מערכות פלנטריות.

כיצד נוצרות מערכות פלנטריות כגון מערכת השמש? כדי לגלות זאת, מדעני CNRS לוקחים חלק בצוות מחקר בינלאומי(1) חקר משתלה כוכבית, ערפילית אוריון, באמצעות טלסקופ החלל ג'יימס ווב.(2) על ידי התבוננות בדיסק פרוטו-פלנטרי בשם d203-506, הם גילו את תפקיד המפתח שמילאו כוכבים מסיביים ביצירת מערכות פלנטריות מתהווה.(3)

דיסק פרוטופלנטרי ערפילית אוריון d203-506

תמונת האבל של ערפילית אוריון, וזום-אין על הדיסק הפרו-פלנטרי d203-506 שצולם עם טלסקופ החלל ג'יימס ווב (JWST). קרדיט: NASA/STScI/Rice Univ./C.O'Dell et al / O. Berné, I. Schrotter, PDRs4All

כוכבים אלה, שהם פי 10 יותר מסיביים, ויותר חשוב פי 100,000 יותר זוהרים מהשמש, חושפים את כל כוכבי הלכת הנוצרים במערכות כאלה בקרבת מקום לקרינה אולטרה סגולה חזקה מאוד. בהתאם למסה של הכוכב במרכז המערכת הפלנטרית, קרינה זו יכולה לעזור לכוכבי לכת להיווצר, או לחילופין למנוע מהם לעשות זאת על ידי פיזור החומר שלהם. בערפילית אוריון גילו המדענים שבגלל הקרינה העזה מכוכבים מסיביים, כוכב לכת דמוי צדק לא יוכל להיווצר במערכת הפלנטרית d203-506.

העיתון הזה, שהפך לעמוד הראשון של כתב העת מַדָע ב-1 במרץרחוב2024, מראה בדיוק חסר תקדים את התפקיד המכריע שממלאים כוכבים מסיביים בעיצוב מערכות פלנטריות, ופותח נקודות מבט חדשות על האופן שבו נוצרות מערכות כאלה.

למידע נוסף על תגלית זו:

• טלסקופ החלל Webb חושף את הכוחות הבלתי נראים שמפסלים מערכות פלנטריות
  • "רוחות" אולטרה סגולות שוחקות את הדיסק הפרוטופלנטרי של כוכב צעיר בערפילית אוריון

הערות

1. המעבדות הצרפתיות העיקריות המעורבות במחקר זה הן: Institut de Recherche en Astrophysique et Planétologie (CNES/CNRS/Université Toulouse Paul Sabatier), Institut d'Astrophysique Spatiale (CNRS/Université Paris-Saclay), Laboratoire d'Etudes du Rayonnement et de la Matière en Astrophysique et Atmosphères (CNRS/Université Cergy Paris/Observatoire de Paris-PSL/Sorbonne Université/), ו-Institut des Sciences Moleculaires d'Orsay (CNRS/Université Paris Saclay). המחקר הוא חלק מפרויקט 'PDRs4All' הבינלאומי.
  2. טלסקופ החלל האינפרא אדום ג'יימס ווב יכול להציץ דרך ענני אבק, ובכך לחשוף בבהירות שאין שני לה גרמי שמים מרוחקים כמו ערפילית אוריון, במרחק של 1400 שנות אור מכדור הארץ.
  3. מערכות בנות פחות ממיליון שנים.