ניתוח DNA עתיק חושף הופעה אמיתית של קיסר סין "אקזוטי" מהמאה ה-6

החוקרים שיחזרו את פניו של הקיסר וו באמצעות DNA משרידיו, וחשפו מאפיינים אופייניים למזרח אסיה. המחקר מצביע על כך שהוא מת משבץ בגיל 36 ומדגיש את נישואי התערובת הסיניים של שיאנביי והאן. מחקר עתידי יתמקד בעיר צ'אנגאן העתיקה. קרדיט: Pianpian Wei

חוקרים שיחזרו את פניו של הקיסר וו מצפון ג'ואו באמצעות DNA משרידיו, חושף את תכונותיו המזרח-אסייתיות האופייניות ומרמז על מותו בטרם עת בגיל 36 אולי נבע משבץ מוחי. המחקר מציע תובנות לגבי ההגירה והשילוב של אנשי שיאנביי בסין העתיקה.

איך נראה קיסר סיני עתיק מלפני 1,500 שנה? צוות חוקרים שיחזר את פניו של הקיסר הסיני וו מצפון ג'ואו באמצעות DNA שהופק משרידיו. המחקר, שפורסם לאחרונה בכתב העת ביולוגיה נוכחית, מציע שמותו של הקיסר בגיל 36 עשוי להיות קשור לשבץ מוחי. הוא גם שופך אור על מוצאה ודפוסי ההגירה של אימפריה נוודים ששלטה בעבר בחלקים של צפון מזרח אסיה.

הקיסר וו היה שליט של שושלת ג'ואו הצפונית בסין העתיקה. תחת שלטונו משנת 560 עד 578 לספירה, הקיסר וו בנה צבא חזק ואיחד את החלק הצפוני של סין העתיקה לאחר שהביס את שושלת צ'י הצפונית.

הקיסר וו היה מבחינה אתנית שיאנביי, קבוצת נוודים עתיקה שחיה במה שהיא היום מונגוליה ובצפון וצפון מזרח סין.

"כמה חוקרים אמרו של-Xianbei היו מראה 'אקזוטי', כמו זקן עבה, גשר אף גבוה ושיער צהוב", אומר שאוקינג וון, אחד המחברים המקבילים של המאמר באוניברסיטת פודן בשנחאי. "הניתוח שלנו מראה שלקיסר וו היו מאפייני פנים טיפוסיים של מזרח או צפון מזרח אסיה", הוא מוסיף.

שחזור הופעתו של הקיסר וו

בשנת 1996, ארכיאולוגים גילו את קברו של הקיסר וו בצפון מערב סין, שם מצאו את עצמותיו, כולל גולגולת כמעט שלמה. עם התפתחות חקר ה-DNA העתיק בשנים האחרונות, הצליחו וון וצוותו לשחזר למעלה ממיליון פולימורפיזמים חד-נוקלאוטידים (SNPs) על ה-DNA שלו, שחלקם הכילו מידע על צבע העור והשיער של הקיסר וו. בשילוב עם הגולגולת של הקיסר וו, הצוות שיחזר את פניו בתלת מימד. התוצאה מראה שלקיסר וו היו עיניים חומות, שיער שחור ועור כהה עד בינוני, ותווי פניו היו דומים לאלו של תושבי צפון ומזרח אסיה של ימינו.

"העבודה שלנו הביאה לחיים דמויות היסטוריות", אומר Pianpian Wei, מחבר העיתון באוניברסיטת פודן. "בעבר, אנשים היו צריכים להסתמך על רישומים היסטוריים או ציורי קיר כדי לתאר איך אנשים קדומים נראים. אנחנו מסוגלים לחשוף את המראה של אנשי שיאנביי ישירות".

הקיסר וו מת בגיל 36, וגם בנו מת בגיל צעיר ללא סיבה ברורה. כמה ארכיאולוגים אומרים שהקיסר וו מת ממחלה, בעוד שאחרים טוענים שהקיסר הורעל על ידי יריביו. על ידי ניתוח ה-DNA של הקיסר וו, החוקרים מצאו שהקיסר נמצא בסיכון מוגבר לשבץ מוחי, מה שעשוי היה לתרום למותו. הממצא מתיישב עם תיעודים היסטוריים שתיארו את הקיסר כבעל אפזיה, צניחת עפעפיים והליכה לא תקינה – תסמינים פוטנציאליים לשבץ מוחי.

הניתוח הגנטי מראה שאנשי שיאנביי התחתנו עם סיני האן אתני כשהיגרו דרומה לצפון סין. "זוהי פיסת מידע חשובה להבנה כיצד אנשים עתיקים התפשטו באירואסיה וכיצד הם השתלבו עם אנשים מקומיים", אומר וון.

בשלב הבא, הצוות מתכנן לחקור את האנשים שחיו בעיר העתיקה צ'אנגן בצפון מערב סין על ידי לימוד ה-DNA העתיק שלהם. צ'אנגאן הייתה עיר הבירה של אימפריות סיניות רבות במשך אלפי שנים והקצה המזרחי של דרך המשי, רשת סחר אירו-אסייתית חשובה מהמאה השנייה לפני הספירה ועד המאה ה-15. החוקרים מקווים שניתוח ה-DNA יכול לחשוף מידע נוסף על האופן שבו אנשים היגרו והחליפו תרבויות בסין העתיקה.