SciTechDaily

ניקולס

מחקר של הרווארד מגלה: דיאטת בריאות פלנטרית יכולה להאריך את חייך ולהציל גם את כדור הארץ

מחקר של בית הספר לבריאות הציבור של הרווארד TH צ'אן מדגיש את היתרונות הכפולים של דיאטת הבריאות הפלנטרית (PHD), אשר לא רק מפחיתה את הסיכון למוות בטרם עת עד 30% אלא גם מפחיתה משמעותית את ההשפעות הסביבתיות. ה-PHD, הדוגל בתזונה מגוונת של מזונות צמחיים מעובדים מינימליים עם בשר ומוצרי חלב מוגבלים, הוכח כמפחית את פליטת גזי חממה, צרכי דשנים ושימוש באדמות גידולים, מה שמדגים את הקשר העמוק בין בחירות תזונתיות ובריאות האדם והפלנטה כאחד.

הקפדה על דיאטת הבריאות הפלנטרית מפחיתה באופן משמעותי את הסיכון למוות בטרם עת והשפעה סביבתית, כולל הורדת שיעורי המחלות העיקריות והפחתת פליטת גזי חממה ושימוש בקרקע.

על פי מחקר חדש מבית הספר לבריאות הציבור של הרווארד TH Chan, אימוץ תזונה בריאה ובת קיימא, כפי שמתואר בדוח EAT-Lancet לשנת 2019, יכול להפחית באופן משמעותי הן את הסיכון למוות בטרם עת והן את ההשפעה הסביבתית. מחקר ציון דרך זה הוא הראשון להעריך ישירות את ההשפעות של ציות להנחיות התזונתיות המוצעות בדו"ח, הממליץ על צריכה מגוונת של מזונות צמחיים מעובדים מינימליים תוך התרת כמויות מוגבלות של בשר ומוצרי חלב. החוקרים מכנים את הדיאטה המומלצת הזו כ-Planetary Health Diet (PHD).

המחקר פורסם לאחרונה ב ה American Journal of Clinical Nutrition.

"שינויי האקלים מובילים את כדור הארץ שלנו לקראת אסון אקולוגי, ומערכת המזון שלנו משחקת תפקיד מרכזי", אמר המחבר המקביל וולטר ווילט, פרופסור לאפידמיולוגיה ותזונה. "שינוי איך אנחנו אוכלים יכול לעזור להאט את תהליך שינוי האקלים. ומה שהכי בריא לכדור הארץ הוא גם הכי בריא לבני אדם".

בעוד שמחקרים אחרים מצאו שדיאטות המדגישות מזון מן הצומח על פני מזון מן החי עשויות להוות יתרונות לבריאות האדם והפלנטה, רובם השתמשו בהערכות תזונתיות חד פעמיות, אשר מניבות תוצאות חלשות יותר מאשר הסתכלות על דיאטות לאורך תקופה ארוכה.

החוקרים השתמשו בנתוני בריאות של יותר מ-200,000 נשים וגברים שנרשמו למחקר הבריאות I ו-II של האחיות ולמחקר המעקב של אנשי מקצועות הבריאות. המשתתפים היו נקיים ממחלות כרוניות עיקריות בתחילת המחקר ומילאו שאלונים תזונתיים כל ארבע שנים למשך עד 34 שנים. הדיאטות של המשתתפים נבחנו על סמך צריכת 15 קבוצות מזון – כולל דגנים מלאים, ירקות, עופות ואגוזים – כדי לכמת את ההיצמדות ל-PHD.

היתרונות הבריאותיים והסביבתיים של ה-PHD

המחקר מצא כי הסיכון למוות בטרם עת היה נמוך ב-30% ב-10% העליונים של המשתתפים הדבקים ביותר ב-PHD בהשוואה לאלו שב-10% הנמוכים ביותר. כל גורם מוות עיקרי, כולל סרטן, מחלות לב ומחלות ריאות, היה נמוך יותר עם הקפדה רבה יותר על דפוס תזונה זה.

בנוסף, החוקרים מצאו כי לאלו עם ההקפדה הגבוהה ביותר על ה-PHD הייתה השפעה סביבתית נמוכה משמעותית מאלה עם ההקפדה הנמוכה ביותר, כולל פליטת גזי חממה נמוכה ב-29%, צרכי דשנים נמוכים ב-21% ושימוש נמוך ב-51% באדמות גידולים.

החוקרים ציינו כי הפחתת השימוש בקרקע חשובה במיוחד כמסייעת לייעור מחדש, אשר נתפסת כדרך יעילה להפחית עוד יותר את רמות גזי החממה המניעים את שינויי האקלים.

"המחקר שלנו ראוי לציון בהתחשב בעובדה שמשרד החקלאות האמריקאי סירב לשקול את ההשפעות הסביבתיות של בחירות תזונתיות, וכל התייחסות להשפעות הסביבתיות של התזונה לא תותר בעדכון הקרוב של הנחיות התזונה של ארה"ב", אמר וילט. "הממצאים מראים עד כמה יש קשר בין בריאות האדם והכוכב. אכילה בריאה מגבירה את הקיימות הסביבתית – אשר בתורה חיונית לבריאותו ולרווחתו של כל אדם על פני כדור הארץ".

מחברים אחרים של אסכולת הרווארד צ'אן כללו את Linh Bui, Fenglei Wang, Qi Sun, Frank Hu, Kyu Ha Lee, ומרטה גואש-פרה.

המחקר מומן על ידי המכונים הלאומיים לבריאות (NIH) מענקי מחקר UM1 CA186107, P01 CA87969, R01 HL034594, U01 CA176726, U01 CA167552, R01 HL035464, R01 DK120870 ו-R01 DK126698.

ניקולס