מדעני Scripps חלוצים בחיסון כדי להילחם ב"סם זומבי" קטלני Xylazine

חוקרים ב-Scripps Research פיתחו חיסון כדי להילחם ברעילות של קסילזין, חומר הרגעה הגורם למקרי מוות עולה במינון יתר כאשר הוא מעורבב עם תרופות כמו פנטניל. החיסון, יעיל במכרסמים, מסמן צעד משמעותי לקראת טיפול באיום המתהווה הזה.

ביולוגים כימיים ב-Scripps Research פיתחו חיסון ראשוני של "הוכחת מושג", שעשוי לסלול את הדרך לטיפול היעיל הראשון במנת יתר של קסילאזין בבני אדם.

Xylazine, חומר הרגעה ומשכך כאבים המאושר על ידי ה-FDA עבור בעלי חיים, גורם לתופעות לוואי קשות בבני אדם. לאחרונה, זה היה מעורב באופן לא חוקי עם אופיואידים כגון פנטניל והרואין, כמו גם קוקאין. זה הוביל לעלייה משמעותית במספר ההרוגים במנת יתר.

כעת, ביולוגים כימיים של Scripps Research פיתחו חיסון כדי לחסום את השפעות הרעילות של קסילאזין. החיסון פועל על ידי אימון מערכת החיסון לתקוף את התרופה, המתואר במאמר שפורסם לאחרונה בכתב העת תקשורת כימית.

"הוכחנו שחיסון יכול להפוך את הסימפטומים של מנת יתר של קסילאזין במכרסמים", אומר מחבר המחקר הבכיר Kim D. Janda, PhD, Ely R. Callaway, ג'וניור פרופסור לכימיה במחקר Scripps. "כרגע אין תרופה להרעלת קסילזין מלבד טיפול תומך, ולכן, אנו מאמינים שמאמצי המחקר שלנו והנתונים שסיפקנו יסללו את הדרך לטיפול יעיל בבני אדם".

עלייתו של Xylazine כאיום בריאות הציבור

העלייה המהירה במינוני יתר של תרופות קטלניות המיוחסות לקסילזין בשילוב עם פנטניל הובילה את משרד הבית הלבן למדיניות פיקוח על סמים לאומית להכריז על שילוב זה כאיום מתהווה על ארצות הברית. שיכרון Xylazine מופיע בדומה למינון יתר של אופיואידים, גורם לדיכאון בדרכי הנשימה ומערכת העצבים המרכזית, והוא יכול להגביר את ההשפעות של אופיואידים. עם זאת, נלוקסון – הניתן בדרך כלל כדי להפוך את ההשפעות של אופיואידים – אינו מתמודד עם ההשפעה של קסילאזין, מה שמדגיש את הצורך באמצעים יעילים לטיפול ברעילות חריפה הנגרמת על ידי קסילאזין.

חוקרים חושדים שקסילזין פועל על ידי הפחתת זרימת הדם למוח, בין שאר אזורי הגוף. התרופה גם גורמת לפצעים ופצעים בעור שאינם מרפאים, הממוקמים לעתים קרובות על האמות והרגליים התחתונות, שעלולים לדרוש כריתה במקרים מסוימים – מה שמעניק לה את הכינוי "סם זומבים".

למרות שלא קיים כיום טיפול, חיסונים ממוקדים עשויים להציע פתרון. חיסונים דוחפים את מערכת החיסון ליצור נוגדנים כדי להדוף פולשים. נוגדנים יכולים לכוון לווירוסים, חיידקים ורעלים. עם זאת, לפעמים מולקולות קטנות מכדי ליזום תגובה חיסונית, כפי שקורה עם קסילאזין. לכן, כדי לעקוף את הבעיה הזו, החוקרים יצרו חיסון תוך שימוש בעקרון עיצוב שג'אנדה הייתה חלוצה, המסתמך על זיווג מולקולת התרופה (המכונה הפטן) עם מולקולת נשא גדולה יותר (חלבון) ואדג'ובנט.

במחקר זה, המדענים שילבו קסילזין הפטן עם מספר סוגי חלבון שונים, כדי לראות איזה שילוב יוצר תגובה חיסונית חזקה כנגד קסילאזין. הצוות בדק שלושה תכשירי חיסון (הנקראים TT, KLH ו-CRM197, על סמך החלבון המעורב) כדי לראות איזה קוקטייל חיסון יכול לעזור למכרסמים לאחר שהתמודדו עם קסילזין. אחד משלושת החיסונים (TT) הגביר משמעותית את התנועה בעכברים שקיבלו קסילאזין לאחר 10 דקות, בעוד שניים משלושת החיסונים (TT ו-KLH) הובילו לשיפור בנשימה.

המדענים גם בדקו כיצד חיסונים אלה יגבילו את חדירת ה-Xylazine blood-brain barrier, (BBB), מנגנון סינון שבודק את חדירת התרופות. כאשר הוזרק קסילזין, הוא חצה מיד למוח כדי להיקשר לקולטנים. נוגדנים בדרך כלל לא יכולים לנווט את BBB; עם זאת, שניים משלושת החיסונים (TT ו-KLH) הראו יכולת חזקה לעצור את קסילזין מלהגיע לקולטנים שלו במוח, מה שהגביל את ההשפעות המזיקות שלו.

על המחקר הוגש פטנט זמני. בעתיד, הצוות שלו יבנה את העבודה הזו כדי ליצור נוגדן דו-פונקציונלי שיהפוך את הרעילות של פנטניל וגם של קסילאזין בו-זמנית, דבר שנלוקסון לא יכול לעשות.

"ניתן לתת טיפול נוגדנים חד שבטי במקביל לחיסון כדי לספק הגנה מיידית וארוכת טווח הן מהפרעות שימוש בחומרים אופיואידים והן ממינוני יתר של אופיואידים-קסילאזין", אומר ג'אנדה. "אסטרטגיה זו יכולה להשפיע משמעותית על מגפת האופיואידים."

מימון המחקר ניתן על ידי משפחת שאדק וקרן פירסון.