חלק פאזל פרהיסטורי: מדענים מגלים מינים חדשים של דינוזאור בזימבבואה

Musankwa sanyatiensis עצמות רגל כפי שהתגלו באדמה באי ספרווינג, אגם קריבה, זימבבואה. קרדיט: פול בארט

דינוזאור סאורופודומורף חדש מתקופת הטריאס המאוחרת התגלה באגן אמצע זמבזי, זימבבואה.

דינוזאור חדש מִיןMusankwa sanyatiensis, שהתגלה בזימבבואה, מדגיש את הפוטנציאל הפליאונטולוגי העשיר אך הלא נחקר של האזור ותורם להבנת המגוון העולמי של דינוזאורים.

מין דינוזאור חדש, בשם Musankwa sanyatiensis, זוהה ממאובנים שהתגלו לאורך חופי אגם קריבה בזימבבואה. תגלית משמעותית זו מייצגת רק את זן הדינוזאורים הרביעי שנקרא מזימבבואה. הממצאים פורסמו לאחרונה בכתב העת Acta Palaeontologica Polonica. המחקר נערך על ידי צוות עולמי של מדענים מאוניברסיטת וויטווטרסאנד בדרום אפריקה, המוזיאון לתולדות הטבע של זימבבואה ואוניברסיטת סטוני ברוק בניו יורק, בהנהגתו של פרופסור פול בארט ממוזיאון הטבע בלונדון.

הגילוי של Musankwa sanyatiensis הוא משמעותי במיוחד מכיוון שהוא הדינוזאור הראשון שנקרא מאגן אמצע זמבזי בצפון זימבבואה מזה למעלה מ-50 שנה. בנוסף, זהו הדינוזאור הרביעי בלבד שנקרא מזימבבואה, בעקבות התיאורים של "סינטארסוסרודזינזיס בשנת 1969, Vulcanodon karibaensis בשנת 1972, ולאחרונה, Mbiresaurus raathi בשנת 2022.

Musankwa sanyatiensis

שחזור אמן של Musankwa sanyatiensis, הליכה במים רדודים של טריאס על פני מטופוזאור. קרדיט: אטשני מופן

הסלעים שהניבו את הדגימה החדשה הזו מתוארכים למאוחר טריאס תקופה, לפני כ-210 מיליון שנים. Musankwa sanyatiensis מיוצג על ידי שרידי רגל אחורית אחת, כולל עצמות הירך, השוק והקרסול שלה. "למרות חומרי המאובנים המוגבלים, עצמות אלו בעלות תכונות ייחודיות המבדילות אותן מאלו של דינוזאורים אחרים החיים באותו זמן", אומרת ד"ר קימברלי 'קימי' צ'פל, עוזרת פרופסור באוניברסיטת סטוני ברוק ועמיתת כבוד ב-Evolutionary Studies. המכון בוויטס.

מתן שמות וניתוח ייחודיים

התגלית קיבלה שם Musankwa sanyatiensis אחרי סירת הבית "מוסנקווה". בניב טונגה, "מוסנקווה" פירושו "ילד קרוב לנישואין". כלי שיט זה שימש כמעבדה הביתית והניידת של צוות המחקר במהלך שתי משלחות שדה לאגם קריבה בשנים 2017 ו-2018. הספינה הועמדה לרשות צוות המחקר באמצעות נדיבותם של דיוויד וג'ולי גלין, והצוות – קוסטר קטופו, גודפרי סוואליקה , Simbarashe Mangoroma, ו-Never Mapira – שסיפקו תמיכה לוגיסטית חיונית.

מדענים Musankwa sanyatiensis

הצוות הבינלאומי המורכב ממדענים מזימבבואה, דרום אפריקה ובריטניה ב- Musankwa sanyatiensis יישוב מאובנים באי Spurwing, אגם קריבה, זימבבואה. קרדיט: לארה סקיסיו

ניתוח אבולוציוני מגלה זאת Musankwa sanyatiensis היה חבר ב-Sauropodomorpha, קבוצה של דינוזאורים דו-פדלים ארוכי צוואר שהיו נפוצים בתקופת הטריאס המאוחרת. מעניין, נראה שהדינוזאור הזה קשור קשר הדוק לבני זמננו בדרום אפריקה ובארגנטינה. במשקל של כ-390 ק"ג, אוכל הצמח Musankwa sanyatiensis היה אחד הדינוזאורים הגדולים של תקופתו.

לאפריקה יש היסטוריה ארוכה של גילוי דינוזאורים, כאשר הדינוזאור הראשון בחצי הכדור הדרומי נמצא בדרום אפריקה שלוש שנים בלבד לאחר שהמונח "דינוזאור" נטבע על ידי סר ריצ'רד אואן בשנת 1842. עם זאת, רוב מאובני הדינוזאורים הידועים נמצאו רק 10 מדינות, במיוחד בחצי הכדור הצפוני, מה שמוביל לייצוג דליל של מגוון הדינוזאורים האפריקאי בתיעוד המאובנים העולמי. "הסיבה העיקרית לייצוג חסר של מאובני דינוזאורים אפריקאים היא 'תת-דגימה'", אומר בארט. "בפשטות, היו פחות אנשים שחיפשו וחשפו דינוזאורים בהשוואה לאזורים אחרים בעולם", הוא מציין.

סביבה גיאוגרפית של אגן אמצע זמבזי והאי ספורינג בצפון מערב זימבבואה

מפה המציגה את הסביבה הגיאוגרפית של אגן אמצע זמבזי והאי ספרווינג בצפון מערב זימבבואה. קרדיט: לארה סקיסיו

למרות הפחות התגליות באפריקה, רבים מהמאובנים הללו הם בעלי משמעות היסטורית ומדעית. אלה כוללים כמה מהדינוזאורים העתיקים ביותר כמו Nyasasaurus parringtoni מטנזניה ו Mbiresaurus raathi מזימבבואה, כמו גם חיות דינוזאורים עשירות מדרום אפריקה, טנזניה, ניז'ר ​​ומרוקו.

הטריאס המאוחר – מוקדם יורה משקעים של זימבבואה חיוניים להבנת ההכחדה הקצה-טריאסית, אירוע קטסטרופלי שעיצב מחדש באופן דרמטי את המגוון הביולוגי של כדור הארץ לפני כ-200 מיליון שנה. השכבות השונות הללו מספקות תובנות לגבי האופן שבו משקעים שונים נושאי מאובנים ברחבי העולם מתכתבים בגיל ומסייעים בחיבור התמונה הגלובלית של החיים הפרהיסטוריים.

סירת מוסנקווה

סירת הבית "מוסנקווה", כלי השיט ששימש כמעבדה הביתית והניידת במהלך שתי משלחות שדה לאגם קריבה בשנים 2017–2018, שהומצאה בזכות נדיבותם של דיוויד וג'ולי גלין, ואשר הצוות שלה, קוסטר קטופו, Godfrey Swalika, Simbarashe Mangoroma, Never Mapira, סיפקו תמיכה לוגיסטית חיונית. קרדיט: ג'ונה צ'וניירה

מין דינוזאור חדש זה גם מדגיש את הפוטנציאל הבלתי מנוצל של האזור לתגליות פליאונטולוגיות נוספות. בארט מרחיב: "במהלך שש השנים האחרונות, אתרי מאובנים חדשים רבים תועדו בזימבבואה, שהניבו מגוון מגוון של בעלי חיים פרהיסטוריים, כולל הפיטוזאורים האפריקאים שמדרום לסהרה (זוחלים דמויי תנין עתיקים), דו-חיים מטופוזאורים (משוריין ענק). דו-חיים), דגי ריאה ושאריות זוחלים אחרות".

ככל שיותר אתרי מאובנים נחקרים ונחפרים, יש תקווה לחשוף ממצאים משמעותיים נוספים שישפוך אור על האבולוציה המוקדמת של הדינוזאורים והמערכות האקולוגיות שבהן חיו. "בהתבסס על המקום שבו הוא יושב על עץ המשפחה של הדינוזאורים, Musanwka sanyantiensis הוא הדינוזאור הראשון מסוגו מזימבבואה", מסבירה ד"ר קימי צ'פל בהתרגשות. "לכן זה מדגיש את הפוטנציאל של האזור לגילויים פליאונטולוגיים נוספים", היא אומרת.