אסטרונומים מגלים 49 גלקסיות חדשות בפחות משלוש שעות

חוקרים גילו גזים מ-49 גלקסיות תוך כדי חקר תחילה של גלקסיה אחת. באמצעות טלסקופ MeerKAT, הם זיהו קבוצות ודינמיקה של גלקסיות משמעותיות, והדגישו את הפוטנציאל של המכשיר למחקר אסטרונומי עתידי.

קבוצה עולמית של אסטרונומים זיהתה 49 גלקסיות חדשות עתירות גז בעזרת טלסקופ הרדיו MeerKAT בדרום אפריקה.

ד"ר מרסין גלובאקי, מהצומת של אוניברסיטת קרטין של המרכז הבינלאומי לחקר אסטרונומיה ברדיו (ICRAR) במערב אוסטרליה, הוביל את המחקר, שמטרתו לחקור את הגז היוצרים כוכבים בגלקסיית רדיו אחת. למרות שהצוות לא מצא שום גז ליצירת כוכבים בגלקסיה שהם חקרו, ד"ר גלובאקי גילה גלקסיות אחרות בזמן שבדק את הנתונים.

בסך הכל זוהה הגז של 49 גלקסיות. ד"ר גלובאקי אמר שזו דוגמה מצוינת לכמה מכשיר כמו MeerKAT הוא פנטסטי למציאת הגז היוצר כוכבים בגלקסיות.

צוות של אסטרונומים בינלאומיים גילה 49 גלקסיות חדשות באמצעות טלסקופ הרדיו MeerKAT בדרום אפריקה, תוך שימוש בתצפיות שאורכו פחות משלוש שעות. אַשׁרַאי: ICRAR

התצפיות, שנמשכו פחות משלוש שעות והונחו על ידי IDIA (המכון הבין-אוניברסיטאי לאסטרונומיה עתירת נתונים), אפשרו את הגילוי הזה.

"לא ציפיתי למצוא כמעט חמישים גלקסיות חדשות בזמן כל כך קצר", אמר. "על ידי יישום טכניקות שונות למציאת גלקסיות, המשמשות לסקרי MeerKAT אחרים, הצלחנו לזהות את כל הגלקסיות הללו ולחשוף את תכולת הגז שלהן."

ארבע גלקסיות סמוכות כחלק מהסט של 49 שנמצאו על ידי MeerKAT

ארבע גלקסיות סמוכות כחלק מסט של 49 שנמצאו על ידי MeerKAT, המוצגות על ידי קווי המתאר הלבנים. שלוש מהגלקסיות מחוברות זו לזו על ידי תכולת הגז שלהן. הגלקסיה הגדולה ביותר היא גניבת גז משתי גלקסיות שכנות. תמונת צבע הרקע היא מהסקר האופטי של DECaLS DR10. קרדיט: ICRAR

גלקסיות "49ers".

הגלקסיות החדשות זכו לכינוי לא רשמי 49ers, התייחסות לכורי הבהלה לזהב בקליפורניה משנת 1849. ד"ר גלובאקי רואה ב-49 הגלקסיות החדשות ערך כמו גושי זהב בשמי הלילה שלנו. גלקסיות רבות נמצאות בקרבת זו ויוצרות קבוצות גלקסיות, כאשר כמה זוהו בתצפית אחת.

שלוש גלקסיות מחוברות ישירות בגז שלהן.

דוגמה לזיהויים בודדים של הגז שזוהה על ידי MeerKAT

דוגמה לגילויים בודדים של הגז שזוהה על ידי MeerKAT. קרדיט: ICRAR

ד"ר גלובאקי אמר, "שלושת אלה מעניינים במיוחד, שכן על ידי חקר הגלקסיות באורכי גל אחרים של אור, גילינו שהגלקסיה המרכזית יוצרת כוכבים רבים. סביר להניח שהיא גונבת את הגז מהגלקסיות הנלוות שלו כדי לתדלק את היווצרות הכוכבים שלו, מה שעלול להוביל את השתיים האחרות ללא פעילות."

פרופסור אד אלסון, מאוניברסיטת ווסטרן קייפ ומחבר משותף של המאמר, אמר, "תגלית זו מדגישה את הכוח הגולמי של טלסקופ ה-MeerKAT כמכשיר הדמיה. השיטות שפיתחנו ויישמנו כדי ללמוד את ה-49ers יהיו שימושיות עבור סקרים מדעיים גדולים של MeerKAT וקמפיינים תצפית קטנים יותר כמו שלנו."

קבוצת גלקסיות 49ers

ה-49ers – 49 הגלקסיות החדשות העשירות בגז שזוהו על ידי טלסקופ הרדיו MeerKAT בדרום אפריקה. כל זיהוי מוצג כקווי מתאר צבעוניים, כאשר צבעים אדומים יותר מצביעים על גז מרוחק יותר מאיתנו, וצבעים כחולים יותר כגז קרוב יותר. תמונת הרקע מגיעה מסקר PanSTARRS האופטי. קרדיט: ICRAR

ד"ר גלובאקי גילה לאחרונה גלקסיות עשירות יותר בגז בעזרתה של יסמין ווייט, סטודנטית לקיץ של ICRAR, שעבדה איתו וניתחה תצפיות קצרות שנעשו על ידי MeerKAT.

"אנו מקווים להמשיך במחקרים שלנו ולשתף עוד יותר תגליות של גלקסיות חדשות עתירות גז עם הקהילה הרחבה יותר בקרוב", אמר ד"ר גלובאקי.