אין עוד בוסטרים אינסופיים? מדענים מפתחים חיסון נגד וירוסים אחד עבור כולם

מדענים של UC Riverside פיתחו חיסון רב-תכליתי מבוסס RNA, יעיל נגד זני וירוסים מרובים ובטוח לתינוקות ולבעלי דיכאון חיסוני, והפגין פוטנציאל משמעותי ליישומי חיסון אוניברסליים.

סוף התור לבוסטרים אינסופיים?

חוקרים ב-UC Riverside פיתחו גישת חיסון חדשה באמצעות RNA זה יעיל נגד כל זן של a נגיף וניתן להשתמש בו בבטחה גם על ידי תינוקות או בעלי דיכאון חיסוני.

מדי שנה, חוקרים מנסים לחזות את ארבעת זני השפעת שסביר להניח שהם יהיו נפוצים במהלך עונת השפעת הקרובה. ובכל שנה, אנשים עומדים בתור כדי לקבל את החיסון המעודכן שלהם, בתקווה שהחוקרים ניסחו את הזריקה בצורה נכונה.

הדבר נכון גם לגבי חיסוני נגיף הקורונה, שנוסחו מחדש כדי להתמקד בתת-גרסאות של הזנים הנפוצים ביותר במחזור ארה"ב

האסטרטגיה החדשה הזו תבטל את הצורך ליצור את כל הזריקות השונות הללו, מכיוון שהיא מכוונת לחלק מהגנום הנגיפי המשותף לכל זני הנגיף. החיסון, איך הוא פועל והדגמה של יעילותו בעכברים מתוארים במאמר שפורסם היום ב- הליכים של האקדמיה הלאומית למדעים.

"מה שאני רוצה להדגיש לגבי אסטרטגיית החיסון הזו הוא שהיא רחבה", אמר הוירולוג של UCR ומחבר המאמר, רונג האי. "זה ישים באופן נרחב לכל מספר של וירוסים, יעיל באופן נרחב נגד כל וריאנט של וירוס, ובטוח עבור קשת רחבה של אנשים. זה יכול להיות החיסון האוניברסלי שחיפשנו".

אדם מקבל חיסון

אסטרטגיית חיסון חדשה עשויה להיות חד-פעמי עבור רוב הנגיפים, במקום מאיצים שנתיים אינסופיים המכוונים לזנים ויראליים שונים. קרדיט: Aleya Spilman/UCLA Health

באופן מסורתי, חיסונים מכילים גרסה חיה מתה או שונה של וירוס. המערכת החיסונית של הגוף מזהה חלבון בנגיף ומגבירה תגובה חיסונית. תגובה זו מייצרת תאי T שתוקפים את הנגיף ומונעים ממנו להתפשט. הוא גם מייצר תאי B "זיכרון" המאמנים את מערכת החיסון שלך כדי להגן עליך מפני התקפות עתידיות.

החיסון החדש משתמש גם בגרסה חיה מתוקנת של וירוס. עם זאת, היא אינה מסתמכת על כך שלגוף המחוסן תהיה תגובה חיסונית מסורתית זו או חלבונים פעילים חיסונית – וזו הסיבה שהיא יכולה לשמש תינוקות שמערכת החיסון שלהם אינה מפותחת, או אנשים הסובלים ממחלה שמכבידה על מערכת החיסון שלהם. במקום זאת, זה מסתמך על מולקולות RNA קטנות ומשתיקות.

מנגנון ויעילות של חיסון מבוסס RNA

"מארח – אדם, עכבר, כל מי שנדבק – ייצר RNA מפריעים קטנים כתגובה חיסונית לזיהום ויראלי. ה-RNAi האלה מפילים את הנגיף", אמר שוווי דינג, פרופסור מכובד למיקרוביולוגיה ב-UCR, ומחבר מאמר ראשי.

הסיבה שווירוסים מצליחים לגרום למחלה היא משום שהם מייצרים חלבונים החוסמים את תגובת ה-RNAi של המארח. "אם ניצור וירוס מוטנטי שלא יכול לייצר את החלבון כדי לדכא את ה-RNAi שלנו, נוכל להחליש את הנגיף. זה יכול לשכפל לרמה מסוימת, אבל אז מפסיד בקרב מול תגובת ה-RNAi המארח", אמר דינג. "וירוס שנחלש בצורה זו יכול לשמש כחיסון לחיזוק מערכת החיסון שלנו RNAi."

כאשר החוקרים בדקו את האסטרטגיה הזו עם וירוס עכבר בשם Nodamura, הם עשו זאת עם עכברים מוטנטים חסרי תאי T ו-B. עם זריקת חיסון אחת, הם גילו שהעכברים מוגנים מפני מינון קטלני של הנגיף ללא שינוי למשך 90 יום לפחות. שים לב שמחקרים מסוימים מראים כי תשעה ימי עכבר שווים בערך לשנה אנושית אחת.

ישנם מעט חיסונים המתאימים לשימוש בתינוקות מתחת לגיל שישה חודשים. עם זאת, אפילו עכברים שזה עתה נולדו מייצרים מולקולות RNAi קטנות, וזו הסיבה שהחיסון הגן גם עליהם. ל-UC Riverside הונפק כעת פטנט אמריקאי על טכנולוגיית חיסון RNAi זו.

בשנת 2013, אותו צוות מחקר פרסם מאמר המראה שזיהומי שפעת גם גורמים לנו לייצר מולקולות RNAi. "לכן הצעד הבא שלנו הוא להשתמש באותו רעיון כדי ליצור חיסון נגד שפעת, כדי שניתן יהיה להגן על תינוקות. אם נצליח, הם לא יצטרכו עוד להיות תלויים בנוגדנים של אמהותיהם", אמר דינג.

סביר להניח שחיסון השפעת שלהם יועבר בצורה של תרסיס, מכיוון שלאנשים רבים יש סלידה ממחטים. "זיהומים בדרכי הנשימה עוברים דרך האף, כך שתרסיס עשוי להיות מערכת לידה קלה יותר", אמר חי.

בנוסף, החוקרים טוענים שיש סיכוי קטן לווירוס לעבור מוטציה כדי להימנע מאסטרטגיית חיסון זו. "וירוסים עשויים לעבור מוטציה באזורים שאינם ממוקדים על ידי חיסונים מסורתיים. עם זאת, אנו מכוונים לכל הגנום שלהם באלפי RNA קטנים. הם לא יכולים לברוח מזה", אמר חי.

בסופו של דבר, החוקרים מאמינים שהם יכולים 'לחתוך ולהדביק' את האסטרטגיה הזו כדי ליצור חיסון חד-פעמי לכל מספר של וירוסים.

"יש כמה פתוגנים אנושיים ידועים; דנגי, SARS, COVID. לכולם יש פונקציות ויראליות דומות", אמר דינג. "זה צריך להיות ישים על וירוסים אלה בהעברת ידע קלה."