איזו פעילות גופנית מומלצת למי שסובל מבעיות מפרקים?

איזו פעילות גופנית מומלצת למי שסובל מבעיות מפרקים?

המפרקים מאפשרים תנועה בין העצמות ובבעיה במפרקים עשויה להגביל את טווח התנועה ולהסב כאב רב.
רוב האנשים מתחילים לסבול מבעיות מפרקים ככל שהם מתבגרים בשל שחיקת הסחוסים ויש מי שגם יסבלו מבעיות מפרקים בעקבות פציעה או דלקות שונות
קיימים טיפולים שונים לסובלים מבעיות מפרקים ממשחות מיוחדות דרך זריקות סטרואידים ועד משככי כאבים. אך אלה לרוב אינם פותרים את הבעיה אלא רק מסייעים בהקלת כאבים ולכן, יתכן שיהיה צורך לעבור ניתוח החלפת מפרק במסגרתו הריפוי של הסחוס מתאפשרת הודות להסרת הראש הפגוע והחלפו בראש מלאכותי היום ניתוח החלפת מפרק נעשית על ידי מומחים באורתופדיה כירורגית לרוב בגישה הקדמית המתקדמת המסייעת בקיצור תהליך השיקום.

לפעילות גופנית השפעה חיובית גם  על תהליך השיקום לאחר ניתוח מפרק המלווה לרוב גם בתרגול פיזיותרפיה לחיזוק השרירים ושיפור טווח התנועה וגם מי שעוד לא עבר ניתוח או אינו זקוק לפרוצדורה יתרם מאוד מההשפעה המטיבה שלה על בעיות מפרקים.
פעילות גופנית מגבירה את הגמישות, מחזקת את השרירים סביב המפרקים, עוזרת בחיזוק העצם ויכולה להפחית כאבי מפרקים ומאפשרת גם לשמור על משקל בריא שאף הוא חיוני להתמודדות עם כאבי מפרקים. כמו כן היא מסייעת בשיפור שיווי המשקל ובהעלאת איכות החיים.  חוסר פעילות יכול להחליש את השרירים התומכים וליצור לחץ רב יותר על המפרקים.

כמובן שחשוב להתאים את הפעילות הגופנית לבעיית המפרקים ולגבש תוכנית אימונים מתאימה לפי טווחי התנועה. לרוב תוכנית אימונים כזו תוכל לאפשר לכם להתמודד טוב יותר עם מפרקים כואבים או נפוחים ותכלול גם אימוני כוח ופעילות אירובית.

להתחיל לדווש

רכיבה על אופניים נחשבת לפעילות מומלצת לסובלים מבעיות מפרקים, כיוון שהיא פעילות אירובית היכולה לשפר את בריאות הלב וכלי הדם וכן להעלות את הסיבולת . מחקרים שונים מצאו קשר חיובי בין חולים עם דלקת מפרקים שגרונית שתרגלו רכיבת אופניים להפחתה בכאב. ברכיבה נכונה יש פחות מתח על המפרקים והתנועה עצמה של הדיווש מסייעת בשימון המפרקים להפחתת הכאב והנוקשות. כמובן שחשוב לבחור אופניים איכותיים ולכוון ולהתאים אותם היטב לפי הצרכים ומנח הגוף וכן לבחור מסלולים בהם תוכלו לרכב כפי יכולתכם מבלי להחמיר את הכאב.

היכון, הכן להימתח

מתיחות מסייעות מאוד בשיפור הגמישות ויכולות להפחית קשיחות ולהגדיל את טווח התנועה. ניתן לבצע מתיחות בעדינות של המפרקים בידיים, ברכיים, מרפק ולבצע מתיחות הן כפעילות עצמה או כחימום מקדים לקראת הליכה או פעילות גופנית אחרת וכן סיום הפעילות.
בין הפעילויות הגופניות המשלבות מתיחות כחלק בלתי נפרד מהפעילות עצמה, ניתן למצוא פעילות כמו טאי צ'י ויוגה המשלבים נשימה עמוקה, תנועה זורמת וגמישות. גם פילאטיס יכולה לסייע בייצוב המפרקים וחיזוק השרירים סביב המפרק.

לשחות כל הדרך לשיפור במפרקים

השהייה במים מסייעת מאוד לבעלי בעיות מפרקים, כל עוד המים חמימים ונעימים. היא מסייעת למתיחה והרגעת המפרקים. פעולת השחייה מאפשרת להשתמש בכל קבוצות השרירים והמים תומכים בגוף ומפחיתים את השפעת כוח הכבידה כך שהם מורידים את המתח מהמפרקים ולכן, השחייה נחשבת לאלטרנטיבה נהדרת עבור מי שמתקשים בפעילות גופנית אחרת. הימצאות במים חמים מסייעת גם להגביר את זרימת הדם וכך להשיג הרפיית מתח בשרירים ולהפחית דלקות באזור המפרק. מחקרים שונים מצביעים על כך ששחייה גם מעלה את מצב הרוח וכך מקדמת גם בריאות טובה יותר כמו למשל, שנת לילה איכותית יותר.

התייעצו עם פיזיותרפיסט ומומחה לאורתופדיה כירורגית בדבר הפעילות הגופנית המומלצת לפי בעיית המפרק במיוחד אם עברתם ניתוח והפעילות היא חלק אינטגרלי מתהליך השיקום.

 

סגירת תפריט